
GUERRILLA PRESS OF THE PHILIPPINES, 1941-45 

JoHN A. LENT 

000 "Each page (of the Cebu Times) was printed four times, for the print­
ing types evacuated to the mountains by the retreating USAFFE were so few, they 
were enough only for two or three inches of reading material. The types were 
redistributed and another third portion of the page was made, and so on and 
so on until the whole page was printed.t 

"A strong current from a creek in the mountains of Barili turned the waterwheel 
that aetivated a dynamo to power a small Minerva press printing the guerrilla 
paper. The dy'llamo also produced electricity for recharging the batteries of the 
Cebu Area Command's radio receiving set. The Cebu Times got its up-to-date 
intelligence on the progress of war through the commentaries of news broadcasts ... 
of American broadcasting agencies."2 

"""The Uco Chronicle, advertising itself as "the only single copy newspaper in 
the world with the greatest reader following per copy," did just that- printed 
only one copy per issue. The one copy circulated to about 500 people and no 
matter how far it went, the paper was never seen by the Japanese. Every copy 
returned to the editor. 3 

"""When the Liberator editors felt they had to get rid of one edition (held 
up because the Japanese were keeping watch for it) which was becoming dated 
and useless, they put the papers on the false bottom of their jitney and stuffed 
them into bayongs which were covered well with fruits. Sentries stopped the 
editors who in turn offered the Japanese a bag of the sour fruit. Luckily the 
Japanese didn't want it and told them to move on. The guerrilla editors went 
into l\lanila to distribute the papers and while there received information from a 
spy on the condition of their captured Liberator friends. All this risk when it was 

almost instant death to be caught in possession of an underground newspaper. 4 

The above excerpts could have been from a war movie. However, 
these are just a few of the stories of the brave editors who went 
underground when the Japanese occupied the Philippines in late 1941 

1 Editor of the Cebu Times, now and during the war, is Pedro Calomarde. 
He recalled that during the occupation, the Times used folded 8 x 11 paper. 
The paper appeared every Saturday and copies were distributed to guerrillas "as 
far away as Mindanao, all parts of the Visayas and even in Cebu City." (Personal 
interview, Pedro Calomarde, Editor and publisher, Cebu Times, Cebu City, 
December 5, 1964.) 

Another source added that Calomarde used coconut oil on the typewriter ribbon 
to make it last- not knowing when a new ribbon could be obtained. 

(Smith, Mason Rossiter, "Journalism in Philippines retains old hell and brim­
stone tradition," Quill, February, 1957, pp. 7-8, 10.) 

2 I. T. Gica, "Cebu's deathless Times," Kislap-Graphic, February 18, 1959, 
pp. 20-l. 

3 Flor Borja, "Really the first," Philippines Free Press, ~1ay 15, 1948, p. 13. 
4 Benedicto S. Valcnzona, "Guerrilla paper: The story of the Uberator," Saturday 

Herald Magazine, August 30, 1958, pp. 8-10. 

260 



GUERRILLA PRESS OF THE PHILIPPINES 261 

and early 1942. As expected, the conquerors either confiscated or 
destroyed the mass media facilities of the islands; the prime media 
they took over for their own propagandistic purposes were the TVT 
interests of the Roceses. Left with only pro-Japanese media (which 
one source said was used only for wrapping cigarette tobacco), Filipino 
journalists faced three alternatives- work with the TVT, oftentimes for 
the purpose of hoping to foul up the well-oiled Japanese propaganda 
mechanism; head for the hills to join guerrillas and there publish 
underground information, or sit back apathetically and wait until every­
thing blew over. Very few of the Philippine journalists chose the 
latter. Also, very few Philippine journalists opted to collaborate with 
the enemy. 

FIRsT GuERRILLA NEWSPAPERS 

As is usual when trying to determine a "first," historians have 
found it difficult to pinpoint the original guerrilla newspaper in the 
Philippines during the occupation. Manuel Buenafe's New Era is given 
credit for being the first, having been published on February 4, 1942, 
only 33 days after the Japanese occupied Manila5 The one-page mimeo­
graphed sheet appeared almost daily during its six months of pub­
lication.6 The newspaper appeared less regularly after the Japanese 
demanded that all mimeograph machines be registered. Two years later, 
when MacArthur returned to the Philippines, the New Era was resur­
rected in Central Luzon as the Patriot. 

But, even before New Era, an anti-Japanese sheet existed, a second 
source has reported. The Lico-Chronicle, mentioned previously, was 
established January 3, 1942, and edited by Manuel Abad Gaerlan; it 
died after 48 days of continuous publication on February 20, 1942. 

Typewritten, the eight- to ten-page paper incorporated headlines 
hand painted in ink for lack of display type. News was gathered from 
broadcasts via an underground radio. Gaerlan took notes of the broad­
casts at night using a pocket flashlight. Because it was feared that 
Japanese were nearby, during the note-making sessions all electricity was 
turned off and windows were closed and barred. As an added pre­
caution, the Chronicle maintained a corps of security guards who watched 
for the Japanese. After learning that the Japanese were conducting 
house-to-house searches, Gaerlan buried copies of the Chronicle in a 

5 Jose Rodriguez, "First underground newspapers?" Philippines Free Press, April 
17, 1948, pp. 26-7. 

8 The Japanese raided the New Era headquarters looking for Buenafe. One 
source said Bucnafe later organized a radio sabotage group, and that he was 
assailed \iolently by other underground workers, to the extent they wanted to 
shoot him when the war was over. (Ibid.) 



262 ASIAN STUDIES 

can, but was later persuaded by neighbors to burn the papers so the 
Japanese could not get their hands on them. 7 

Besides claims to being first among guerrilla newspapers, there 
were boasts of being the last too- the last editor of a prewar news­
paper to stop publishing when the Japanese landed. For example, in 
Iloilo, still unoccupied in early 1942, the Times was supposedly the 
last Philippine daily to fold up because of the occupation. Its pub­
lisher, Eugenio Lopez, was credited with bolstering local morale through 
his editorials in the Times. 8 

Elsewhere, Calomarde was the last newspaperman to leave Cebu 
when the Japanese occupied that city. He held his linotypists at their 
machines long enough to get an edition of the Cebu Advertiser in print 
announcing the fall of Bataan.9 

THE BIG THREE 

Three newssheets mentioned frequently in the literature of Philip­
pine World War II are Matang Lawin (Hawk's Eye), The Liberator 
and the Voice of Free People. 

Matang Lawin, according to Armando Malay,10 was among the 
first guerrilla newspapers on Luzon. It was founded by the guerrillas 
of the 14th Infantry Regiment of Colonel Guillermo Nakar. By June, 
1942, Nakar had acquired a mimeograph machine and published the 
first issue of Matang Lawin, the "first guerrilla paper to come out in 
mimeograph form." 11 Printed on one side of the sheet, two columns 
wide, Matang Lawin's first issue contained "some news about the last 
days of Bataan and a warning to civilians to refrain from collaborating 
with the Japanese. . . . In a notice to the readers, the paper said it 
was adopting the name (Hawk's Eye) because it would serve as a 
watch over collaborators and the civilian population in general."12 

The second issue promise "truthful news about the war in Europe 
and in the Pacific." This it promised to do by reprinting news com­
mentaries gathered by a secret radio receiving set. 13 Later, when Nakar 
was arrested the paper died. 

The Liberator is listed as the chief guerrilla paper in most of the 
literature on the World War II resistance movement. Malay calls it 
the "most famous paper of Central Luzon." 

7 Borja, op cit. 
8 L. A. Angayen, "Journalism in Iloilo," Philippines Free Press, January 28, 

1950, pp. 26-7, 38. 
9 Personal interview, Calomarde, op. cit. 
10 Armando Malay, "The Philippine guerrilla press," Mirror Magazine, February 

12, 1955, pp. 10-1, 27. 
11 Ibid. 
12 Ibid. 
13Ibid. 



GUERRILLA PRESS OF THE PHILIPPINES 263 

In August, 1944,14 a former fingerprint expert of the Philippine Constabulary 
approached Leon Ty (who when the Philippines Free Press was closed, went 
into the hills with the guerrillas) and told him that the chief of President 
Quezon's Own Guerrillas (PQOG) in Cavite, Benedicto Valenzona, wished to 
publish a paper to bolster the morale of the guerrillas and to win adherents 
to the guerrilla movement. 
Ty lost no time in contacting two of his colleagues in the Free Press, F. 
V. Tutay and Esmeraldo Izon, a cartoonist. The :-.1anila newspaperman had 
to have a guide as he did not know how to contact the guerrillas. A former 
teacher, Agapito Canlas, took Ty to the PQOG headquarters. Four months 
later Canlas was caught by the Japanese. circulating copies of the Liberator 
in .\1anila along with Fernando Zulueta, Dion Castello Ynigo and Librado 
Regalado. All but Zulueta were put to death. 15 

A number of guerrilla sheets16 bore the name Liberator but it was 
Ty's that had the longest life of any resistance paper. A news-magazine 
with a Reader's Digest format, the Liberator published as many as 40 
to 60 pages each issue. The paper was professionally prepared- so 
much so that the Japanese at first thought it was published in Australia 
and smuggled into the islands. According to Valenzona, the paper's aims 
in the beginning were (1) to defend Quezon's leadership against the 
propaganda issued by the Japanese, (2) to give the radio news from 
KZEI in San Francisco (the J apancse a short time before, had removed 
the short-wave apparatus from all Philippine radio sets so that Filipinos 
could not pick up San Francisco or Australia). 

Late in 1944, when the Japanese Propaganda Corps had almost 
completely undermined the people's morale and Filipinos doubted whether 
MacArthur would return, the Liberator tried to sustain an esprit de 
corps and warn against collaboration with the enemy. 

The paper was created despite what seemed very discouraging cir­
cumstances. First of all, other resistance newspapers had short lives, 
the Japanese finding them and doing away with both the papers and 
their editors. Secondly, Valenzona's companions, Hans Menzi, "Manny" 
Manahan, "Gumsy" Alba and Alfredo Filait were too weak to help 
him, having just been released from nine months confinement at the 
Japanese internment camp at Fort Santiago. 

Valenzona, in describing the beginnings of the Liberator, said: 

14 Valenzona said the first issue of The Liberator was July 31, 1944. 
15 Malay, op. cit. 
16 One Liberator appeared as the official organ of the 7th Military District of 

Negros Occidental in 1943. A second paper by that name was subtitled "American 
Broadcast in the Headquarters of General :-.1acArthur'' and appeared in Manila, July 
3, 1944. The Liberator, The Voice of the Free Philippines was published in :-.1anila 
during 1942-3. 

(Office of Chief of Counter-Intelligence, Philippine Resistance and Information 
Section; GHQ, AFPAC, AP0500, Newspapers and ,Uagazines Published Since Re­
occupation o{ the Philippines (1945) in the files of the Philippine Resistance and 
Information Section, July 14, 1945, pp. 21.) 



264 ASIAN STUDIES 

So there we were. With a typewriter battered by age and abuse, a mimeograph 
machine that squeaked with complaints every time we turned its drums, a 
quire of stencils and a few hrmdred reams of mimeograph paper we had 
swiped here and there, we set out on our ambitious task of gumming up 
the well-oiled Japanese propaganda machine. 17 

First issue of the paper did not carry a nameplate- just a photo­
graph of Manuel Quezon to let the people know Quezon was still 
their leader. It was difficult for the citizenry to know he was their leader 
because the Japanese used Radio Tokyo, the Japanese-sponsored KZRM 
and Manila Tribune to play up Quezon's serious illness while also call­
ing him a traitor for leaving the country during this time of peril. 
When Quezon died in the summer of 1944, the Liberator found itself 
"like a babe orphaned in its mother's womb." As the Japanese were 
harping triumphantly and telling the people " ... your wishful think­
ing should find its death too ... unite now ... help rebuild your country," 
the Liberator came out with a supplement, confirming Quezon's death 
and asking the people to support the new president ( Osmefia). 

Throughout its lifetime, the Liberator suffered from a lack of supplies 
and efficient distribution. For example, at times the paper was distributed 
by men who kept the copies in their underwear. Staff members scour­
ing the countryside for paper supplies and food, would not bother the 
barrio people; instead, they would go into Manila to beg. On one 
occasion they stole a Japanese supply truck and some food. Later, 
the truck was sold piece by piece and the money used to continue 
publication. But PQOG's short-lived prosperity ended when another guer­
rilla unit, jealous of PQOG's success, told barrio people that the PQOG 
received payments from the Japanese.18 After being ordered out of the 
area by the other guerrillas, the unit hauled its equipment to Cavite 
via a Japanese Navy truck driven by a Filipino who worked for the 
enemy and unbeknownst to the Japanese helped other Filipinos on the 
side. 

Issue number two was devoted to Osme1ia. It employed the writing 
skills of Ty and Tutay whom Valenzona had recruited on a trip to 
Manila. This issue of the Liberator was a dare to the Japanese to 
"come and get us." At first, suspecting the paper was printed out­
side Manila, the Japanese heavily guarded all approaches to the city. 
On August 16, 1944, the enemy raided a secondary headquarters of the 
Liberator in Manila; fortunately, no copies of the paper were stocked 
there. 

The third issue, MacArthur edition, sounded a direct threat to the 
Japanese and their collaborators. In large letters, the words "I shall 

17 Valenzona op. cit. 
ts Ibid. ' 



GGERRILLA PRESS OF THE PHILIPPINES 265 

return" adorned the pages. The 7,000 copies were distributed in one 
day in Manila. The fourth issue was the Guerrillero Issue. 

Awakened by gunfire on September 23, 1944, the Liberator camp 
of 400 men sneaked off into the darkness, even though half of the 
men suffered from malaria. From a new camp, a more strongly worded 
Liberator was published. "Patriots, rise and strike, for our liberation is 
at hand" it declared.19 

Finally, a last daring episode of the PQOG produced another issue 
of the Liberator. On February 5, 1945, the PQOG fought the Japanese 
at the Bureau of Prisons in an effort to keep a few political prisoners 
from being executed. The strategy worked, the Japanese fled and the 
prisoners were saved. With the capture of the prison the Liberator 
made its first appearance in the open as the city was now occupied 
by American soldiers. 

In Eastern Leyte, the fortnightly Voice of the Free People was 
the chief resistance publication. Dr. Ralph Posuncuy, intelligence head 
of the Eastern Leyte guerrillas, was responsible for this, and a few 
other, publications. The VOFP first published in November 1942. Editor 
Pedro L. Yap discussed the beginnings: 

The Japanese had full control over the press and radio. Japanese periodicals, 
leaflets and pamphlets literally rained over the country giving the Japanese 
side to the news and issues of the day. The people were tired of hearing 
of the exploits of the invincible Imperial Japanese Fleet, the ever-victorious 
Imperial Japanese Army .... They wanted to read some real, honest news­
not the sort of hash grounded out by the sleek Japanese propaganda machine 
in Tokyo. If a guerrilla newspaper could only be published .... 
Soon Capt. Posuncuy and Company got busy translating the idea into reality .... 
.Somehow they got together some non-descript equipment and materials; a 
battered but still serviceable mimeograph, several radio sets badly needing 
repair, some stencils and paper salvaged from school houses and municipal 
buildings. The press looked more like a junk room than anything .... 
The first issue made its debut unobtrusively, with no fanfares and without 
benefit of any prominent man's benediction. It was a modest beginning, contain­
ing some war news and a reproduction of President Roosevelt and }>resident 
Quezon's inspiring messages to the Philippine people given on the seventh 
anniversary of the Philippine Commonwealth, then an exile government. Tlw 
news had to be checked and rechecked carefully against errors; atlases and 
encyclopedias had to be consulted- a tedious process which became a matter 
of routine with every succeeding issue and which eventually earned the paper 
a reputation for accuracy and reliability.zo 

Editor Yap said the public reaction to \ Dl·'P' s appearance was 
gratifying. The paper gave people information of Allied air, naval and 
land victories, of Japanese and Nazi losses and of the "gigantic war 

19 Ibid. 
20 P. L. Yap, "The story of a voice," The Voice of the Free People, January 

18, 1945, p. 3. 



266 ASIAN STUDIES 

production of America."21 The outer cover of the paper was an original 
sketch which was varied from issue to issue. Each issue contained 
editorials and commentary on all phases of the war, Japanese intentions 
in the Philippines and policies of the local puppet officials, a feature 
section of moralistic, literary and political matter and a wind-up of 
world news. In a tidbit column, items such as weddings of guerrillas 
and new experiments accomplished to push the war effort (such as 
using tuba for alcohol in motor vehicles) were mentioned. 

To give an idea of the content of VOFP, here is an editorial that 
appeared June 19, 1943, discussing the Japanese independence pledge 
to Filipinos: 

But if the Japanese propaganda mag1c1ans think that they can hypnotize us 
into submission by continually harping on the prospect of our getting independent 
within this year as Premier Tojo promised, they are sadly mistaken. We cannot 
be easily hoodVIinked into accepting promises- especially when such promises 
came from Tokyo. We know exactly just what value to attach to Japanese 
promises. . . . Japan is suffering terribly from the heavy blows. . . . If she with­
draws from the Phllippines, Japan would lose face. And to lose face, for 
Japan, is unthlnkable. For this rea~on, she must be thinking now of a good 
face-saving excuse. By promising to grant us our independence on condition 
that we cooperate with her wholeheartedly, Japan could say later, when she 
will be forced to withdraw from the Philippines, that she is only making her 
promise good .... Japan's version of independence is freedom granted to a 
people to obey and follow her ·wishes and her dictates. . . . America has promised 
us real independence. We believe in America's word. We are fighting side 
by side with her. 22 

The VOFP played war news temperately rather than .in "blood­
thirsty war-whooping against Japan." Editors kept the press on the 
move; making sure they did not stay in one place very long. How­
ever, the Japanese still surprised the newspaper personnel with a mid­
night raid on November 7, 1943. Most of the men escaped but three 
editors were killed, two were captured and the printing equipment 
was smashed. Yap said of the raid, "equipment at the time was harder 
to replace than editors."23 

The difficulty of maintaining a guerrilla newspaper that encouraged 
the citizenry when everything around them was so discouraging was 
discussed by the VOFP editor: 

The VOFP job was made harder by the fact that Mr. and Mrs. Average Reader 
opened their paper expecting to read of the bombing of Tokyo, the landing 
of American soldiers in the Philippines or the sudden miraculous end of the war. 
But the day's news told only of the fighting in remote, far-flung places .... 
The local situation did not lend encouragement to despairing hcarl'i. People 

21 !hid. 
22 VOFP, June 19, 1943. 
23 Yap, op. cit., p. 4. 



GUERRILLA PRESS OF THE PHILIPPINES 267 

scanned the sea and air in vain for a sign of those planes and ships which, they 
were told, were coming out of American factories and shipyards by the thousands. 
Not a few Thomases shook their heads in doubt. Japs [sic] and more Japs were 
pouring into the island. The guerrillas, already running low in ammunition, 
were carrying on a fight, brave, but seemingly futile and hopeless. The 
job of the man who has to soothe a suffering patient by telling him that 
the doctor would surely come- in spite of the fact that a fierce storm is 
raging, the bridges are down, the rivers swollen, and the roads badly destroyed 
-has never been easy or enviable. And yet that in effect was the VOFP's 
job. To tell the people that Americans were coming back, no matter what .... "4 

OTHER RESISTANCE PAPERS 

The more than fifty underground newspapers listed here are by 
no means a complete tally. Scores of others were so clandestine that 
no traces of them remain today. 

The Flash- Initially a typewritten sheet of two columns, The Flash 
first appeared on June 13, 1943. After ten issues, it was mimeographed. 
Chief writer for the paper was Pedro de la Llana, who, according to 
Malay, 25 "ironically \vas later to be killed by guerrillas in the Ilocos 
on suspicion he was a collaborator." The Flash maintained editions in 
Tagalog, Spanish and English. Copies of the paper reached Mindanao 
by the batels that traveled between Luzon and the Southern islands. 

Pioneer- "The Abuyog guerrilla brigade had its own propaganda. 
On the morning of March 30, 1943, Pioneer, a mimeographed tabloid 
containing but four pages greeted the people for the first time in 
many months ... contained foreign news, local briefs, editorials, columns 
and a vernacular section." 26 Only four issues were published. "It could 
not come out beyond June 1943, since we who stood behind it ran 
short of stationery and were called to teach when schools were re­
opened in places not occupied by the enemy."27 A staff member of 
the Pioneer listened to radio 24 hours a day, alternating with his 
wife- not wanting to miss any of the news reports. When he heard 
the Japanese were starting a mopping up campaign, he tore his radio 
apart and hauled it deeper into the mountains. 

The Thunderclap- The first few issues were typewritten; later issues 
were mimeographed. The organ of the Counter Intelligence Propaganda 
Corps (CIPC), Thunderclap was established July 26, 1943. The chief 
editor was Jose Resurrecion who \'\TOle under the pseudonym of General 
Victor Terrible. The paper came out as often as it could and published 
anywhere possible. Once it was published in a house in Rizal "just a 
stone's throw from the Japanese barracks," on other occasions it was 

24 Ibid., p. 3. 
25 ~1alay, op. cit. 
26 Francisco Aurillo, "The Philippine resistance movement- Abuyog version," 

Abuyog 1945, pp. 15 (typewritten). 
27 Ibid. 



268 ASIAN STUDIES 

printed under a choir loft in a Manila church. On February 2, 1945, 
Thunderclap changed its name to Liberty. 

Kalibo War Bulletin- A unique newspaper in that it was published 
in Capiz, an area which cannot maintain newspapers even today. After 
Pearl Harbor, five young men of Kalibo pooled their talents and 
published the \Var Bulletin "to rally the people and to give them 
a factual report of the war's development." A daily, the paper was 
a one-page, coupon bond paper size pamphlet printed back to back. 
A stenographer among the five partners transcribed radio broadcasts 
he recei\'ed from Corregidor and the United States. Although the paper 
sold "like hot cakes"23 at a centavo a copy, it lasted only a few months.29 

One day, the printer, a nephew of a partner, printed more copies than 
ordered, sold the extras and pocketed the profits. This led to a number 
of petty misunderstandings among the owners and eventually the paper's 
demise. 

The Bugle- Appeared November 11, 1942, an outgrowth of News­
llighlights, which was first published October 19, 1942. "This news 
sheet shall be, as heretofore, issued daily and on a non-profit basis. 
And for our sources of news we use the daily broadcasts from the 
following stations: KG EI [sic J San Francisco; KWID San Francisco; 
KET San Francisco and BBC London,"30 the editor stated. 

Karatung- A twice weekly paper distributed widely by intelligence 
operatives and their agents. Friends provided supplies and recharged 
radio batteries for the staff. The paper was raided June 19, 1943, by 
the Japanese. 

lng Masala and Aspirant- Both publications of the Hukbalahaps 
of Pampanga. Former published in barrio of Arayat in October, 1942. 
Aspirant was a literary magazine of the Banal Regiment of the Huks. 

Ang Tigbatas (Common People)- A bi-lingual (English and Hili­
gaynon) paper created by Tomas Confesor, governor of Free Panay. 
Although aimed at the civilian population, the paper on occasion even 
reached MacArthur's headquarters in Australia. Malay said: "so hard 
up {sic} were the publishers that sometimes pad paper (the kind used 
by grade school students) was used to print it on."31 

Commentator- Published in Sorsogon by Juan Frivaldo, the Com­
mentator appeared irregularly- only when Frivaldo received news from 

28 Nick Marte, "What's wrong with the provincial newspapers," Philippines 
Herald Magazine, May 28, 19.55, p. 8. 

29 Another source said the paper lived from 1941 to 1944 and had a cir­
culation of 1,000 to 5,000 per issue,, l le said the paper was closed down twice­
each time the Japanese occupied Kalibo. When the school building which housed 
the mimeograph machine burned down, the paper ceased operations. (Malay, 
op. cit.) 

30 Elmer Lear, japanese Occupation of the Philippines, Data Paper 42, South­
cast Asia Program, Cornell University, Ithaca, 1961. 

31 Malay, op. cit. See also: Angayen, op. cit. 



GUEBRILLA PRESS OF THE PHILIPPINES 269 

the Allied Intelligence Bureau. Mimeographed on bond paper, its number 
of pages varied. Died at time of liberation. 

Onion Skin- Published on onion skin paper which facilitated the 
hiding of issues. Chief writer was Guerrilla Captain Mena Lardizabal. 
It published a parody on the Japanese Patriotic ~larch and later the 
"On to Tokyo" article which caused the zoning of Manila and sub­
urbs by the Japanese. 

The Saber- Published by R.O.T.C. guerrillas of Laguna and Bicol 
province. The paper was first typewritten, then mimeographed later. 
Chief writer was \:Venceslao Q. Vinzons who "carried the Filipino and 
American flags in every encounter with the Japanese." 

Bahala Na- Edited by Colonel Benito Razon, it first appeared in 
June, 1943. 

The At;enger- A mimeographed two-column paper printed on one 
side only. The first issue was devoted to the war news in the Pacific 
and Europe and the second issue to stories of J apanesc atrocities and 
Japanese desires to rule the world. 

Palaso- Published December 25, 1944, first as a poster which 
could be found pasted to buildings and fences early in the mornings. 

Kalayaan- A guerrilla paper of Bulacan, named after the famous 
underground newspaper published nearly fifty years before. 

Bolos and Bullets- Published in Bohol from April, 1943, to June, 
1944. Fortnightly. Organ of Bohol Force. News of Allied effort and 
local guerrillas. English and Visayan. 

The Bombshell- Manila. 1943-45. Transcripts in pencil and crayon 
of American short-wave broadcasts. Sometimes written on reverse of 
Commonwealth Government (Philippines) stationery. 

Fortnightly Publication- Panay. January 15, 1943. Type'WTitten. 
Radio and local news. 

Free Philippines- "Somewhere in the Philippines." February 12, 
1944. Official organ of the United States forces in Philippines. Printed. 
News reports and editorials. Maintained as a free paper for Filipinos 
after liberation. 

Free Sulu News- Sulu, February, 1945. Weekly official news organ 
of Sulu Area Command. General and local news. 

Freedom- Panay. 1942. Published by the Propaganda Unit, Second 
Section of U.S. Army. Mimeographed. English and Visayan. 

Liberty- Manila. February, 1945. General news. Typewritten. 
News- Leyte. 1943. Mimeographed. 
News of the Day- Iloilo City. 1943. Mimographed. 
Patnubay (Direction)- Manila. 1944. Mimeographed. Tagalog with 

English section. Left-wing publication. 
The Patriot -1944. Published by the Hunters or R.O.T.C. guerrillas. 

War news and history of the organization. Mimeographed. 



270 ASIAN STUDIES 

Press of Freedom -1944. Published as official organ of the 5th 
Military District, Philippine Army, USAFFE. Biographical sketches of 
local guerrilla leaders. Typewritten. 

Red, White and Blue- Manila. December, 1944. Issued by employees 
of Bureau of Science and Bureau of Mines. Transcripts of radio broad­
casts. Typewritten. 

Red, White and Blue- "Somewhere in the Philippines." 1943. Fort­
nightly. By Propaganda Corps, 94th Infantry. News and editorials. English 
and Visayan. Mimeographed. 

An Tanauan- Leyte. 1942. Daily except Monday. News and briefs. 
English and Visayan. Mimeographed. 

Thirty-fourth Anniversary of the Chinese Republic- January 1, 1945. 
Anniversary brochure edited by publishers of Sentinel, Chinese organ 
in Bicolandia. English and Chinese. Typewritten with pen illustrations. 

The Thunderbolt- "American Broadcast in Europe." March 24, 1944. 
Handwritten transcript of American news broadcast from Europe. Under 
blue and red colored pencil headings, accounts of the news were 
written in long hand with ordinary lead pencil. Halved legal size 
bond paper used. 

Tingug sang Kalwasan (Voice of Liberty) - 1943-44. General and 
local news. Ilongo and Visayan. Mimeographed. 

Torch- Ccbu. 1942-43. Official organ of Free Cebu. English and 
Cebuano. Printed. 

USAFIP, NL News Letter-- "'Somewhere in Luzon." 1944. By the 
United States Armed Forces in Philippines, North Luzon. Monthly. 
Local news. 

VictQry Herald -1943. "Published irregularly under the noses of 
the Japanese," the masthead read. News and editorials. Mimeographed. 

Victory News -1943. Negros. Branch edition in Negros as well as 
another called "United with 'The People's Gazette.' " Editorials and 
news. Mimeographed. 

Victory News- A Free Panay news broadcast. Panay. 1942-43. 
Official statements by officers of 61st Division. Later issued with Visayan 
supplement. Mimeographed. 

Vigil of Freedom -1944. "Monthly news magazine of LGV." News, 
editorials, poems, correspondence. Typewritten. 

The Voice -1943. Fortnightly. Mimeographed. 
The Voice of Free Samar- Samar. 1943. "Official news release 

of the Free People of Samar." Visayan and English. Mimeographed. 
The Voice of Freedom -1942-44. Visayas. General and local news. 

Mimeographed. 
The Voice of Liberty -1942. Tacloban. General and local news. 

English and Visayan. Mimeographed. 



GUERRILLA PRESS OF THE PHILIPPINES 271 

Weekly News Bulletin- 1943. Propaganda Section, 6th Military 
District. Transcripts of radio broadcasts. Mimeographed. 

Still other underground newspapers were: Emancipator, Many Voices, 
The Unknown Soldiers, Chronicle, Multimes, Poetry, The Serviceman, 
Harbinger and Coordinator. 32 

RADIO's IMPORrANT RoLE 

Radio, although relatively underdeveloped in the Philippines at the 
time, was a prime news source during the Japanese occupation. Initial­
ly, the people used their short-wave sets to pick up San Francisco and 
Australia stations but the Japanese eventually controlled such listener­
ship by first placing a license on all radio sets and later by taking 
the short-wave apparatus from the sets. 

Filipinos who were able to smuggle their short-wave radios into the 
mountains automatically became sources of news for pamphlets, posters 
and underground newspapers.33 "Owners of short-wave sets curled up 
under tables, in toilets and in dark, hot and sound-proof cellars and 
attics to hear William Winters or Sidney Rogers of KZEI San Fran­
cisco. Then they transcribed this information to leaflets. Many people 
were thrown into torture chambers for reading the leaflets."34 

On these nights at the end of the year, when it was increasingly necessary 
to find relief from the hot violence of the day, Filipinos (men, women and 
children) gathered at every house where there was still a radio that worked, 
and whenever it seemed momentarily safe enough to listen. The ptmishment 
for listening to the radio was death, but greater than the Filipino's fear was 
his need to hear words that promised life. 35 

KZEI, "This is San Francisco," was the station Filipinos risked 
death to hear. It was called by one Japanese colonel as "Enemy number 
one of the Filipinos" because so many Filipinos lost their lives listen­
ing to it. Stenographic notes of "Mariano" news digests of the Pacific 

32 See: Eufronio Alip, "Fifty years of Philippine progress," Journal of History, 
XV, Nos. 3-4, pp. 205-42. 

33 See: Filemon Guiang, "Our underground journalism," The Filipino Observer, 
October 24, 1945, p. 9. 

34 Valenzona, op. cit. 
35 John Keats, They Fought Alone, (New York: Pocket Books, 1965), p. 370. 

(This book gives an interesting account of Colonel Wendell W. Fertig's campaigns 
in Mindanao.) 

According to Noll Olarte, Fertig posed as a general to get the support of .the 
local people. "He had missed the last boat to Australia during the war and had 
to stay here and survive," Olarte said. "In late 1943, when Fertig's guerrillas 
had contact with Australia, the 'general' ordered Australians to send shiploads of 
American magazines to him. Any news from America meant the people would 
identify with America. It worked. This was the first time there was good com­
munication "\\ith the outside world. Some of these magazines even reached Luzon 
as did matches and cigarettes marked 'I shall return!'" (Personal interview, Noli 
Olarte, Manila Times correspondent, Cagayan de Oro City, December 13, 1964.) 



272 ASIAN STUDIES 

situation and William White's news commentaries were surreptitiously 
distributed (sometimes at fantastic prices) throughout the islands. 

Manila citizens even had to depend on San Francisco for news 
developing right in Manila. When Premier Tojo made a surprise visit 
to the city, it was San Francisco which explained to Manila residents 
the purpose of the visit. Filipinos, aided by Americans attached to 
OWl, \vere responsible for the 24-hour a day, seven day a week broad­
casts. They used pseudonyms to protect their families and friends in 
the Philippines; thus, Jaime Catuira's family did not know that it was 
their son who did the "Mariano" digests. 36 Other broadcasters on KZEI 
were Eddie Ramos, Dr. Hilario Marquez (pseudonym of Tio Kiko), 
Victor del Rosario (pseudonym of Florencio :Marquez). Broadcasts oc­
casionally were made in Pampango, Ilocano, Pangasinan, Tagalog, Jbanag, 
Cebuano, Bicolano and Hiligaynon. 

How did the news leave the Philippines? Until November, 1943, 
only sketchy and spasmodic messages had been received from the islands. 
In 1943, the U.S. War Department activated the 978th Signal Service 
Corps to establish radio stations and act as scouts in the Philippines. 
The first party of men landed in the islands for this purpose was 
captured by the Japanese. 

In November of that same year, another group docked near Min­
danao. After making contact with several Filipino fighting units, the 
corps told the world of Japanese atrocities. The next month, KAZ 
radio, designated as the Philippine Guerrilla Net Control Station, was 
taken over by the 978th and made into a network which extended to 
every major guerrilla unit in the Philippines. By August, 1944, KAZ 
had given MacArthur, and the world, all the information MacArthur 
needed to know about Lcyte, preparatory to his invasion. 37 

Most guerrilla newspapers provided vital services during the occupa­
tion- giving the people some grounds to be hopcf ul, as well as disse­
minating radio news from Allied sources. 

That the efforts of publishing a guerrilla newspaper were worth­
while might be surmised from the risks taken by those who printed 
the sheets and those who read them. 

There was a group called the Porch Club which before the fall of Bataan 
engaged in anti-Japanese propaganda in Manila. Manuel Arguilla lead the 
group. Working with the Japanese at the time, Arguilla doubled up by \\Ork­

ing as an underground man for the ~1arkings (a guerrilla outfit). The 

36 Anonymous, "This is San Francisco," Sunday Times Magazines, September 
15, 1946, pp. 6-7. 

37 Anonymous, "Underground radio in Luzon aided Liberation strategy," Manila 
Post, October 25, 1945, p. 2. 



GUERRILLA PRESS OF THE PHILIPPINES 273 

Japanese found out and executed him. 38 Liling Roces, who wrote "Thoms 
and Roses" for the Tribune, wa~ executed in this same group. I was in the 
group with Arguilla as we were childhood buddies. Also doing propaganda 
work with us was Sah·ador P. Lopez. The Porch Club used mimeograph machines 
to duplicate its information. I did the translating. We'd listen in on the San 
Francisco broadcasts and then deliver the information to Arguilla. Then we'd 
run stories and editorials off by the thousands and disseminate them. We rode 
bicycles and in the handkbars were the mimeographed newspapers. I'd 
translate the San Francisco news into Ilocano (I did it left handed so the Japanese 
could not trace my handvni.ting if the translations were ever picked up by 
the Japanese). The papers were one pagers with little poems and news included. 
When the Japanese sent out notice that all mimeograph machines and type­
writers had to be registered, Arguilla registered our machine (remember he 
worked for the Japanese). Our runners were often caught by the Japanese .... 
All equipment was supposed to be registered, even radio sets. The radio sets 
were reconditioned so that nothing but local stations could be picked up. 
The papers were sent all over the city. At rnilight, when everything was quiet, 
people would drive by and throw these sheets out of cars anyplace where a 
number of people were gathered. Later when everything had to be registered, 
the news spread by word of mouth.39 

Not only was it perilous to publish a guerrilla paper in the face 
of the Japanese threat, but editors faced still another threat- the 
jealousies and fears of other guerrillas. Guerrillas were known to have 
killed or run off other underground workers, thinking them to be colla­
borators. Yay Marking, a colonel in the Markings guerrilla unit, said 
of one guerrilla paper and its editor: 

This paper was hanging people by its headlines. The editor was ferocious 
with many sick hates. Ilis paper was sensational and he didn't bother to 
verify stories. He was fueling his fires with people's lives- a throw-the-maid­
into-the-volcano type. He hurt some of our Markings too. For example, we 
had some of our people posing as collaborators with the Japanese so they 
could obtain information from the enemy. This other editor accused our people 
of being Japanese sympathizers.1o 

We have already discussed the methods of obtaining news from 
abroad; getting the local news for the underground newspapers was 
oftentimes even more difficult. Here's how Pedro Calomarde picked 
up local intelligence for his underground Cebu Times: 

(He'd) leave the publications cave and go down the hills to play the role 
of a wartime farmer tilling a small tract of land in the occupied areas. He 

38 According to Sah-ador P. Lopez, Arguilla was not too secretive about his 
double life. He was captured by the Japanese and placed in Fort Santiago August 
29, HJ41, which was the last time he was seen. (Lopez, Salvador 1'., "How 
:\Ianucl Arguilla died," Orient, December, 1960, pp. 3(i-11.) 

39 Personal interview, A!madeo Dacanay, ex-editor Evening Neu;s, Manila, 
November 5, 1964. 

4° Personal interview, the :\!arkings, i\!anila, November 3, 1964. Sec: The 
The Crucible and Where a Country Begins (both by Yay \larking) for more 
on the heroes of the underground during World War II. 



274 ASIAN STUDIES 

kept his eyes and cars open for news on the raging war funneling this both 
from civilian populac<· and the Japanese officials whose friendship he cultivated 
for the newspaper ends. 41 

To avoid detection when the Japanese raided the guerrilla head­
quarters, newspaper editors often buried equipment and copies of the 
papers while other guerrillas fought delaying actions. The ingenuity 
Filipinos employed to avoid being caught reading underground papers 
are exemplified by the late archbishop of Cebu. He hid his weekly 
copies of the Cebu Timcii in his shoes and read the papers inside 
the comfort room, disposing of them after reading the welcome news.42 

A section of an official report released by the Philippine Resistance 
and Information Office generalizes the underground press movement 
quite well: 

Most of the publications reflect the acute shortage of paper during the period, 
being published on the reverse side of copies of government notices and 
stationery ... these publications vary from sporadic, spontaneous ventures, usually 
anonymous, to official organs of established and recognized groups, which 
published the names of their responsible officials. The latter were usually 
mimeographed (a few even printed) but among the former were typewritten 
sheets and some pen and ink offerings, passed from hand to hand. Only a few 
issues of each paper are available. In addition to newspapers, a continuous 
flow of guerrilla counter propaganda in leaflet form supplemented the more 
regular publications. These consisted of typewritten and mimeographed flyers 
of pro-Allied interpretations of the war, condensations of 'traitorous collaborators' 
and appeals for faith in an American return. Some titles: 'How the Japs tried 
to break the Filipino spirit,' 'A breeding place for rats,' and 'to puppet Laurel 
and his Quislings.'43 

41 Gica op cit. 
42Jbid.' . 
43 Office of Chief of Counter-Intelligence, op. cit. 


