THE CHINESE NEWSPAPER IN THE PHILIPPINES:
TOWARD THE DEFINITION OF A TOOL

JaMEs RorLAND BLAKER

THE OVERSEAS CHINESE COMMUNITIES THROUGHOUT SOUTHEAST
Asia continue, despite recent research, to remain as enigmatic and
interesting as they are important to understanding the political
changes in most of the developing nations in this area of the world.
The scholar is faced by a number of barriers to understanding the
activity of this group, and as some of these brarriers, such as the
differences in language, crumble beneath the onslaught of better
prepared analysts, others appear more distinct and formidable.
There remains the perplexing question of what indices are availa-
ble which may be used to gauge the political activity of the com-
munity. The identification of internal decision making machinery—
the evidence of changes in power and processes—still remain
cloaked beneath the difficulties of dealing with a group function-
ing in what is often a basically hostile environment; and the
analyst approaching these basic questions equipped with the latest
or best survey techniques if faced with situations in which his
tools are often rendered superfluous, if not completely useless,
by problems as basic as a definition of the universe on which he
may work his quantitative magic. '

One result of this situation is a great reliance on what has
been termed epi-phenomena? or a concern with indications of
power and process which are recognized as secondary. Unfortu-
nately, a great deal of historical chronology and description of

1 Estimates of the number of Chinese in the Philippines vary from the
figure of 219,686 offered by the 1960 census with the recognition that it is
probably too low, to a figure of 626,000 offered by Jacques Amyot on the
basis of extrapolations from clan memberships. The problem is complicated
by distinctions between those who are “legally”’ Chinese and those who are
“culturally” Chinese. See Jacques Amyot, The Chinese Community of Manila:
A Study of Adaptation of Chinese Familism to a Philippine Environment
(Chicago: Dept. of Anthropology Research Series #2, University of Chicago
Pre?s,'l%O) for an extended discussion of the difficulties facing survey
analysis. .

. 2 See the discussion in Lawrence Herson, “In the Fooisteps of Commu-
nity Sfigvé/gr,” The American Political Science Review, Vol. 55 (December, 1961)
Pp. -30.

243



244 ASTAN STUDIES

only the surface-most activities of the community is sometimes
presented as the “politics” of the community. It is generally
recognized that these efforts have little explanatory value distinct
from that which is descriptive, and the historical analyses. usually
concede that in a period of phenomenal change brought about by
the process of nation-building and the re-emergence of China as a
world power, their predictive power is quite limited. These efforts
are necessary for, without exploratory searches for better and more
conclusive indices and continued attempts to provide more histor-
ical depth, the basis on which better analytic and theoretic work
may be constructed will never be built. With this in mind and
conscious of the limitations which may be placed on the hypothe-
tical nature of this paper, the following is offered as a possible
assistance to continued scholarly efforts in the field.

It is suggested that reflections of power shifts and changes in
functions both in the community and in terms of the role the
community plays in regard to the surrounding political system may
be found on the pages of the Chinese press in the country ' of
residence; a suggestion often noted by writers dealing with the
Chinese communities. These publications, conforming to similar
attempts by most news media to mold the opinion of their various
publics, upon careful reading also reflect many of the controversies,
divisions, and political alinements of the community. An analysis
of the editorial stands and the way in which communications are
managed by these dailies is, therefore, one method of tracing the
present power structures and estimating the stance the community
will take relative to outside forces. But beyond this, it may be
possible to classify the newspapers into various types; a classifica-
tion which may provide part of the basis for a comparative analysis
of overseas communities and one which, when the shifts of news-
papers between classifications are traced by means of historical
perspective, yields information on any given overseas Chinese com-:
munity.

Such a classification is useful in analyzing the role of the
community in the Philippines. Here the backbone of the Chinese
press presently consists of four daily newspapers and various week-
ly, monthly and quasrterly publications.? All four dailies have existed
for more than two decades and now rest upon a series of journalistic

3 See appendix for chronology of Chinese daily newspapers published

in the Philippines. The discussion, for purposes of brevity, deals only with
the daily press.



CHINESE NEWSPAPER IN THE PHILIPPINES 245

precedents which extend back into the nineteenth century. In
a very real sense the present Chinese press, by no means identical
in outlook, is the survivor and heir of a long and at times violent
history of Chinese journalism in the Philippines; a history which
has seen the rise and demise of newspapers devoted to political
agitation, solicitations and propaganda; the growth of commercial
organs which have expanded from vehicles of limited purpose to
modern communications media with circulations enabling them to
rank not only as large Chinese newspapers, but as major Philip-
pine publications as well; and the development and demise of eso-
teric publications of surface interest to only a minority within the
community. A survey of this varied and sometimes fragmented
line of historical evolution indicates that the Chinese publications
may be classified into at least four categories or types.? These
types, for the purpose of discussion, may be termed Type I, or
“external-political”, Type II, or ‘internal-political”, Type III, or
“external apolitical”, and Type IV, or “internal-dissention outlet.”

Type 1 refers to newspapers which appear to have arisen
primarily in response to political events on the mainland of China
and are characterized by an editorial view’ which sees the over-
seas Chinese community as a potential force with the ability to
affect political change on the mainland. The paper’s activities
center around the attempt to solicit aid — usually financial — for
political organizations whose main concern is with political events
in China.

4 Many of the Chinese newspapers which have been published in the
Philippines exist only as names in Philippine Post Office records or in men’s
memories. This condition is a result of a combination of factors in which
the physical destruction of World War II and later fire damage have figured
prominently. One Chinese publisher, in discussing this problem, related
that prior to the war his editorial staff had built an extensive file of all
Chinese newspapers which had ever been published in the Philippines. His
offices were partially destroyed during the Japanese occupation of Manila,
and upon his return following the liberation he discovered that most of
what had not been destroyed of his file during the fighting had been used
as wrapping papers by the retreating Japanese. During the post-war period
the Fookien Times, Great China Press, and Kong Li Po have been ravaged by
different fires, partially destroying the files which had survived the war.
Therefore, the classification used in this paper is based not on a full content
analysis of every Chinese newspaper, but on those papers which have been
found by enlisting the support of numerous individuals and organizations.

5 The editorial view of any newspaper is not found only on the editorial
page, but may be discerned by noting how certain news stories are empha-
sized. Chinese papers use many of the same techniques found in western
papers to indicate an “important” story. Thus, an “important” story is
indicated by its placement, size and color of type and headline. Generally
Speaking the upper right quadrant of the first page is the most important
position; red ink is used to designate significant stories; sub-headlines
Indicate importance as does large type.



246 ASIAN STUDIES

Type 1I refers to daily newspapers which seem to have been
created in reaction to political events which have occurred or are
occurring, not on the mainland of China, but within the country
of residence. Papers of this type view the community as disjoint-
ed, but with the potential of modifying, vetoing or preventing
specific policies of the country of residence if unified. Their acti-
vity is devoted to the unification of the community in respect to
specific issues and the soliciting of aid—again, usually financial—
to modify, veto, or prevent a specific policy. They may be dis-
tinguished from Type I on the basis of the geographical placement
of their concern with political events.

Type III refers to newspapers which rise in response to what
are generally taken as apolitical events on the mainland—such
as natural calamities—and are characterized by attempts to utilize
kin relationships and personal identifications which transcend
international boundaries to solicit aid for non-political organizations
whose main concern lies with the mainland. Sharing the same
geographical concern as Type I, they are distinguished from this
type and Type II by their primary concern with events of an apoli-
cal mature.

Type IV is exemplified by those newspapers which arise in
response to a sense of lack of representation on the part of a
grouping within the community. They are characterized by the
view that although the overseas community is not fully unified,
power within the community is dominated by groups or alliances.
not necessarily beneficial to the interests of the grouping they
seek to represent. The paper grows initially as an' outlet for a
dissident group seecking a new channel of influence on the power
structure within the community. This demand is usually character-
ized by attempts to mobilize the members of the dissident group
and is often expressed as criticism of the existing power structure
and the groups which dominate it.

The first example of a newspaper which may be classified as
Type I can be dated. from 1899 when the I Yu Hsing Pao or Bon
Ami Daily News® began irregular publication. The newspaper was
the official organ of the Philippine branch of the Imperial Cons-

6 The romanization of the Chinese characters follows the Vade-Giles
system except where a different type of system has generally been used
either by the newspapers, as in the case of the Kong Li Po or in the
“official designation” of the paper (i.e.: as registered with the Post Office,
etc.). To avoid confusion the characters have been included in-the appendix.



CHINESE NEWSPAPER IN THE PHILIPPINES 247

titutionalism Society, a political reform organization connected with
the propaganda activities of Liang Ch’i-chao following his retreat
to Japan.” The paper was relatively short lived, but its inspiration
and development clarifies what is meant by Type I.

Prior to the collapse of the reform movement of 1898 led by
K’ang Yu-wei on the mainland, both K’ang and his chief disciple,
Liang, found a base of support for their activities among segments
of the gentry and imperial officials. Little if any, attempt had
been made to seek support from among either the overseas Chinese
or secret society members, a factor which at that time distinguished
the reform movement from the revolutionary activities of Sun
Yat-sen. However, with the collapse of the reform movement in
the abortive coup d’etat of mid-September, 1898, and the retreat
by K’ang and Liang to Japan, efforts were begun to seek support
from the overseas Chinese. Branches of the Emperor Protection
Society were established in Yokohama and later, following Liang’s
trip to Hawaii, in Honolulu, in the effort to cultivate new momen-
tum for the movement. Liang, as chief propagandist, established
the Ch’ing-i Pao or Pure Criticism Journal in November, 1898, and
in 1902, following a change in the paper’s name} defined the
journalistic policy which had led to publication:

“A newspaper writer must serve the needs of the time and must
propagate a single idea...If you want to conduct the people toward
reform, you must startle them by democracy. If you want to lead
them to democracy you must intimidate them by revolution...If our

newspapers are to be the guides of the people we must understand
this technique...’”

The I Yu Hsing Pao, which followed this doctrine in the Philip-
pines, appears to have had the overall purpose of mobilizing the
community primarily in order to solicit funds for Liang’s main
center of activity in Japan. Although Liang’s movement was soon
to be submerged by Sun’s revolution, his activity always centered
around a concern with political events on the mainland and this
orientation appears to have permeated his journalistic followers
in the Philippines. Many copies of the paper have been lost,
probably forever, and secondary materials dealing with it are at
the best extremely sketchy, but from what is available the paper
appears to have had little, if any, concern with issues unrelated to

7 The discussion of Liang’s activities follows Joseph R. Levenson, Liang
Chi-Chao and the Mind of Modern China. (Cambridge, Massachusetts:
Harvard University Press, 1953.)
8 To Hsin-min Ts’ung Pao
9 Liang Ch'i-Chao, “Allow Me Respectfully to Tell My Fellow Journalists”,
sin-min Ts’ung Pao, March 15, 1902. :



248 ASIAN:STUDIES

political events and changes on the mainland. Issues which grew
out of Philippine affairs (i.e.: controversies and issues between
the community in the Philippines and Filipinos or colonial officials
unrelated to political events on the mainland of China) seem to
have been continually ignored or treated secondarily, a factor which
may account in small part for the relatively uncommitted stance
taken—with the exception of some individual members—by the
community during the Philippine revolution and American war.?
In any event the paper is significant in that it predates by nearly
a decade the later similar efforts of Sun Yat-sen’s followers to
mobilize the overseas Chinese in the Philippines during the early
stages of the Chinese revolution. It is part of the first documenta-
tion available of the growing awareness on the part of participants
in the political struggles on the mainland of the potential power
of the overseas community in this country to influence the oui-
come of their struggles. The impact of the newspaper on :the
community itself is, of course, beyond scholarly analysis as neither
circulation figures nor descriptions of the type of reader found by
the paper are available. It may be said, however, that a precedent
was set by the paper—a precedent which was later followed by
a number of newspapers which seem to fall into what has been
termed Type 1.

The papers most clearly associated with Sun Yat-sen, in this
case the Kong Li Po and the Voice of the People (Min Hao Pao)
are two such vehicles. The Kong Li Po, officially established by
Sun’s organizer in the Philippines, Wu Ching-ming, in August, 1912,
actually began irregular publication as early as 1909 and was
printing regular editions by 1911. Originally the official organ of
the Chung Kuo Tung Meng Hue, or China Brotherhood Society,
it became the main exponent of the party line following the estab-
lishment of the Kuomintang in 1914. The Voice of the People began
publication in this year and published under this name until 1932."

Both papers were dominated during their early development
by the KMT party interest, and as such, appear to have shared
many of the same characteristics found in the earlier Bon Ami Daily

10 See Gregorio F. Zaide, “Chinese General in the Philippine Revolution,
Fookien Times Yearbook. 1955, pp. 155-60.

11 The Voice of the People may be viewed as the “Cantonese” supporter
of Sun and his revolution. 'As the Kong Li Po began to gain predominance
as the recognized mouthpiece of the KMT, the Voice seemed to shift more
toward what has been termed a Type IV paper, and with the reorganization
of 1932 it is probably better intepreted in terms of this type rather than

Type 1



CHINESE NEWSPAPER IN THE PHILIPPINES 249

News. The substance of their political orientation was, of course,
quite different from their predecessor, but a survey of the editorial
stands of these papers indicates a similar concern with mobilizing
the resources of the Chinese community in the Philippines to affect
political events centered on the mainland. Thus, under the early
KMT history funds were sought from the community to support
the Northern Expedition; during the Sino-Japanese war efforts
were made to solicit financial support for the military defensge
of the mainland against the Japanese. Following World War II,
the Kong Li Po has become the most obvious propaganda vehicle
found in the Philippines in support for Chiang Kai-shek’s govern-
ment.”

Although radically different in political orientation from either
the Kuomintang organs or the early reform newspaper, the Com-
munist Chinese press in the Philippines may also be included within
this first type. Similar to the earlier papers mentioned above, the
papers which have been defined as communist organs appear to
have shared the view that the community was a potential power
in the political struggles centered in China. The first daily news-
paper which has been identified as communist was the Chinese
Daily Guide (Hua-ch'iao Tao Pao).® It began regular publication
shortly following the war in 1945 and lasted until 1948, when, fol-
lowing a series of editorial battles with the Great China Press—
a postwar Kuomintang-dominated daily—it was raided and closed
by the Military Police. The other paper which has been called
communist was also founded in 1945 under the name of the Com-
mercial Bulletin (Ch'iao-shang Kung Pao). It lasted under this
logotype for two years, when it was reorganized and renamed the
Daily Advertiser (Min-shang jih Pao). The paper finally ceased
publication in 1949 following the deportation of its editor, Co Pak.*

Perhaps due to the relatively early curtailment of the overt
Chinese communist press in the Philippines through the interven-

2 In September, 1964, Ui Ching, the editor of the Kong Li Po denied
that his paper was subsidized by Nationalist China, but in response to the
question, “Is it being used as an organ of propaganda by the government
of President Chiang Kai-shek?”, he replied yes while under oath. See Philip-
bine Senate: Hearings, Committee on Labor and Immigration, Re: “Nationali-
Zation Cases, etc.”,”September 2, 1964.

B Victor Purcell, in his classic work on the Chinese in Southeast Asia,
hames the pre-war bimonthly Kim Kuo Press as the first mouthpiece of the
Chlneqe left wing in the Philippines.” Its circulation appears to have been
quite limited, and although listed as a bi-monthly publication its actual
Eéubhcatu_)n was more irregular than this classification indicates. See The

hinese in Southeast Asia (London: Oxford University Press, 1951) pp. 642.

4 See Manila Times, February 27, 1951, for details. '



250 ASIAN STUDIES

tion of Philippine governmental agencies, the ideological commit-
ment to worldwide revolution was never emphasized to any great
extent in these papers. Chinese ‘communism, as presented in the
press serving as vehicle for it in the Philippines, appears to have
been continually framed in nationalistic terms. The papers were
obviously concerned with diverting the flow of financial support
sent from the community to the Nationalist government toward
the People’s Republic, and their journalistic activity was probably
connected to a series of non-journalistic efforts to this end which
included coercion and terror both in the Philippines and among
relatives of members of the community on the mainland. But
although the overall activity of the Chinese communists in the
Philippines relative to the overseas community was one of diversity
and ran from stick to carrot, the newspapers restricted their
journalistic contributions in these efforts to the carrot end of the
spectrum. There were few, if any, explicit threats in their pages,
although there appears to have been a concentrated emphasis -on
lauding the humanitarian and industrial advances made by *the
communists on the mainland. There also appears to have been
efforts to play on the traditional attachment of members o‘f;"the
community for the mainland by the publication of poetry and
short stories revolving around well known historical themes. This
de-emphasis of proletarian-revolutionary themes, which may have
been strictly a Philippine phenomena due to the early curtailment
of the communist press, may also have been a result of the character
of the community in the Philippines. In contrast to some other
southeast Asian areas early restrictions based on American emigra-
tion laws limited the number and “type” of Chinese qualifying for
entrance.”® Thus the Chinese coolie, which played such an important
part in the type of community found in Malaya, for example, never
had the same sort of impact on the community in the Philippines.'

-15.See Thoméas S. Fonacier, “The Chinese Exclusion Policy in the Philip-
pines,” Philippine Social Science and Humanities Review, Vol. XIV, no 1,
March, 1949 pp. 3-28, and Repor:t of the Philippine Commission to . the
President, January 31, 1900 (The Schurman Commission). o

16 See Ch’en Ta, Chinese Migration, with Special Reference to Labor
Conditions, (Washington: International Secretariat, 1923); S. P. Davis, “Chin-
ese Immigration through- the Ages,” Far Eastern Economic Review, Vol
XVIII, no. 23, 1955; J. Norman Palmer, Colonial Labor Policy and Adminis-
tration: A History of Labor in the Rubber Plantation Industry in Malaya,
(New York: J. J. Austin, 1960); P. C. Campbell, Chinese Coolie Emigration
to- Countries within the British Empire, (London: Oxford University Press,
1936), and W. C. Blythe, “Historical Sketch of Chinese Labor in Malaya.”
Iouéznézzl of the Royal Asiatic Society—Malaya Branch, Vol. XX, (June, 1947)
p. 64-82.



CHINESE NEWSPAPER IN THE PHILIPPINES 251

The community never developed the kind of Chinese laboring class
to which arguments for worldwide proletarian revolution would
appeal.”’

Thus, all these papers, from the early organ of the reformers
to the KMT dominated dailies and the abortive Chinese Com-
munist press shared the characteristics, although differing in spe-
cific political orientation, which have been described as Type I.
Their concern with political problems of the overseas community
of an “internal” nature (i.e.: growing from the relationship of
the community and the Philippine political system), when express-
ed, was always subordinated to their concern with mobilizing
the community in terms of events on the mainland. None of the
newspapers questioned the efficacy of the community to influence
these developments and all saw the community in the Philippines
as a means, in terms of a source of money and power, for the
attainment of specific political goals in China.

Type II, or what has been designated “internal-political”, is
exemplified by the formation and early development of the Chinese
Commercial News Hua-ch’iao Shang Pao). This newspaper was
originally designed as the official organ of the Chinese Chamber
of Commerce in the Philippines under the editorial leadership of
Yu Yi-tung. Yu came to the Philippines as a teacher but soon asso-
ciated himself with the Chinese Chamber of Commerce; he rose
to an influencial position in that organization and, acting in this
capacity, was placed in charge of all publications of the Chamber.
Prior to 1919 these publications consisted primarily of a number
of trade association newsletters, but in that year, Yu instituted the
Journal of the Chinese Chamber of Commerce and began to devote
most of his energy to this publication. The Chamber, ostensibly to
minimize expenses, ordered the discontinuation of the Journal’s pub-
lication in 1921. Yu resigned his position, and with the financial
backing of the Chinese lumber magnate, Dee C. Chuan, organized
the nominally independent corporation which published the first
edition of the Chinese Commercial News.

The Chinese Commercial News was formed under the impetus
of the Bookkeeping Law, recently passed by the Philippine Legis-
lature. The law, overtly designed to facilitate tax collection by

.7 The best sociological description of the Chinese community in the
Philippines is found in Amyot, The Chinese Community of Manila. See also
C. L. Hunt, “Ethnic Stratification and Integration in Cotabato,” Philippines
Sociological Review, Vol. V, no. 1, (January, 1957) pp. 13-38.



252 ASIAN STUDIES

demanding that all business records be kept only in English, Span-
ish, or a local dialect, actually threatened the economic livelihood
of the majority of Chinese merchants in the Philippines.® It was
used by the editorial staff of the paper as the catalyst with which
to mobilize the Chinese community in the Philippines—specifically
to enlist its full support for the denial of the law’s implementation
through legal procedures, but also in order to break down the
divisions within the community which existed along the lines .of
clan and “class” membership. It was hoped that by using the
issue of the Bookkeeping Act the community could be mobilized
into a more unified entity, and thus into a greater potential force
in Philippine politics, or at least in regard to those issues in the
Philippine political system which affected the Chinese community.
In retrospect it appears that the early Chinese Commercial News
was one of several factors in the success of this overall endeavor;
financial support for the court battle which finally culminated in
the unconstitutional declaration by the United States Supreme
Court appears to have been solicited from nearly all groups in the
community.

The early Chinese Commercial News, then, shared the same
desire as earlier papers to break down the divisions within the
community in order to enlist its full potential power. However, in
contrast to earlier journalistic endeavors, the issue which was used
to coalesce the community originated not from the swirl of poli-
‘tical events on the mainland, but from the Philippine political sys-
tem, and the individuals attempting to initiate this mobilization
became less concerned with “external” political phenomena .and
more with events originating much closer to the community :in
geographical terms. The Chinese Commercial News arose not in
response to phenomena affecting the interests of the community
which occurred on the mainland, but to a threat which was posed
by the Philippine government. As a purely money making endeavor,
which does not appear to have been the primary concern of the
early editorial staff of the newspaper, this approach resulted in
financial success, and although the paper later expanded into other

18 Act no. 2972, approved February 21, 1921 (Bookkeeping Act). For the
impact of this act on .the Chinese community see Remigio E. Agpalo, The
Political Process and the Nationalization of the Retail Trade in the Philip-
pines, University of the Philippines, Office of Coordination of Research (NEC-
"AID. UP Development Project), Diliman, Quezon City, Philippines; 1962; pp-
"24-25. See also Sheldon Appleton, “Overseas Chinese and Economic Nationali-
iggbcin in tlléel Philippines,” Journal of Asian Studies Vol. 14, no. 2, (February,

pp. .



CHINESE NEWSPAPER IN THE PHILIPPINES 253

areas of concern its success as a business enterprise seems to have
been partially a result of the new orientation toward primary con-
cern with events in the Philippines rather than without. There had
been, of course, previous efforts to mobilize the community in
response to social, political, and economic steps taken by ‘the poli-
tical system geographically nearest it, but the response to the
Bookkeeping Act was the first time it had been attempted with the
use of modern mass media, and may have been the first time in
the twentieth century that the attempt was successful.”

The Fookien Times (Hsin-ming Jih Pao), first published in Feb-
ruary, 1926, may be said to exemplify what has been termed a
Type III newspaper. The name of Dee C. Chuan, who was closely
tied to the early development of the Chinese Commercial News,
also figures prominently in the early establishment of the Times;
however, within a short time following its foundation the paper
became dominated by its present publisher, Go Puan-seng. The
paper’s name indicates it was, at its inception, concerned with the
affairs of a specific group within the community—those Chinese
who had immigrated from Fukien Province in China—but a careful
analysis of the early editions of the paper implies a much wider
orientation. It is significant to note, as in the case of all Chinese
overseas newspapers, what was occurring on the mainland at the
approximate date of the newspaper’s formation.

The period 1925-1926 saw some of the worst floods in-the history
of Fukien Province devastate land holdings, homes, and the lives
of hundreds in that province. Because of the internal political
disruption which gripped China at the time, the Chinese government
could not respond to the demands for aid to the full satisfaction
of those hit by the natural calamities, and as a result, the demands
were transferred to the relatively more affluent former residents of

19 The agitation by the Chinese resulted in a request by the then Governor-
General Wood to the Philippine Legislature which sought postponement of
the statute’s execution. The legislature complied with the request but refused
to repeal the act. The Philippine Supreme Court upheld the constitutionality
of the act in Yu Cong Eng v. Trinidad (47 Phil. 385), but because of the
provisions Jones Law of 1916, the decision was appealed to the United States
Supreme Court, where the act was declared unconstitutional in Yu Cong Eng
v. Trinidad (274 US 392). For more detailed description see Joseph R. Hayden,
The Philippines: A Study in National Development, (New York: The
MacMillan Company, 1942) pp. 106-7. . _



254 ASIAN STUDIES

the province now residing in oveseas communities.® Patterns in
the flow of finances from the overseas communities to kinship
groups on the mainland had been established previously, but for
the first time perhaps in the history of the community in the Philip-
pines, these demands were publicized via mass media. Further, an
analysis of the way in which these demands were handled by the
Fookien Times would indicate that the paper did not view those
members of the community with kinship ties to families in Fukien
Province as the only potential sources of disaster aid. Rather, the
entire community appears to have been viewed as a possible source
of financial assistance for the victims of the floods and, as in the
case of the previous newspapers which were devoted to more politi-
cal concerns, the Fookien Times recognized that the enlistment of the
full potential of the community depended upon the destruction of
previous divisions along vertical clan lines, etc., and the identifica-
tion of all members of the community with the plight of “Chinese”.
regardless of place of residence. Thus, the early Fookien Times
concerned itself with much the same objects as its predecessors,
but may be distinguished from them on the basis of substance
and geographical origin of the forces which motivated its formation.
In contrast to the type of paper exemplified by the early Chinese
Commercial News, the Fookien Times appears to have been in-
stigated by forces and phenomena which arose not from the sur-
rounding Philippine political system, but which were generated
from the mainland; and in contrast with the type exemplified by
the Bon Ami Daily News or the early Kong Li Po, the substance
of the motivation is more clearly apolitical rather than political.

- The Common People’s Daily (P’ing-min Jih Pao), Overseas
Chinese Bulletin (Hua-chiao kung Pao), New China Daily (Hsin-
Chong Kao Pao), and the postwar Chinese National News (Min-tzu
jih Pao) may be classified as “Type IV” newspapers. They are simi-
lar in the sense that they all “spoke” for some of those segments of
the community seeking greater representation in the community’s
power structure. As such, they were actually critics of the exist-
ing structures and the groups which dominated them, a factor
which, as in the case of the Chinese National News, sometimes
resulted in counter-attacks by the groups which dominated power.

% See Ch'en Ta, Emigrant Communities in South China: A Study of
Overseas Migration and Its Influence on Standards of Living and Social
Change (New York: Institute of Pacific Relations, 1940) for an early attempt
to compare standards of living between the overseas communities and kin
groups on the mainland. '



CHINESE NEWSPAPER IN THE PHILIPPINES - 255

This can be indicated by a brief description of the kind of groups
which the papers sought to support.

The Common People’s Daily and Overseas Chinese Bulletin have
been identified, in the course of the author’s interviews, as “labor”
newspapers. This should be qualified somewhat; as noted above
the Chinese community in the Philippines never developed what
is usually thought of as a laboring class, and these papers are
more closely identified with the small shop owner or Chinese
employee. But in any event, until quite recently the power struc-
ture in the community as expressed through such institutions as the
Chinese General Chamber of Commerce or Kuomintang Party was
such that these groupings had very little, if any, say about the
exercise of power within the community or regarding the commu-
nity’s stance relative to the surrounding Philippine political system.
These two papers were designed to serve as vehicles for the
expression of the interests of this group. They seem to have
continually approached news stories in terms of their impact on
these groupings and editorially expressed the view that the interests
of most of their readers were not being recognized. Both were
relatively short lived newspapers, the Common People’s Daily began
in 1919 and ended in 1922 while the Overseas Chinese Bulletin
lasted for almost a year in 1922.

The New China Daily, which in 1932 grew out of the 1914 Voice
of the People, and the postwar Chinese National News also spoke
for dissident groups within the community, although in distinction
to the two previous papers, these tried to advance the interests of
a grouping which cut across “class” divisions. They spoke for and
were dominated by Cantonese speaking members of the community,
a factor which made them “minority” mouthpieces® The New
China Daily existed from 1932 until 1941. Its predecessor, the Voice
of the People, was also connected with Cantonese elements in the
community, but it seems to have been the Cantonese equivalent of
the Kong Li Po and for this reason has been classified under Type
I. Reorganized and renamed in 1932, it appears to have become
more of a vehicle for criticism directed against the community’s
internal alinement of power at that time being expressed by the
Cantonese elements. Following the failure of the Daily Advertiser
in 1949 and the purchase of the physical plant of this paper by

2l Historically and at present the community in the Philippines has been
predominantly Fukienese. Amyot estimates the Fukienese outnumber the
Cantonese by about 3 to 1, The Fukienese-Cantonese split is enforced
brimarily by the mutually unintelligible dialects spoken by the two groups.



256 - ASIAN STUDIES

another Cantonese group, the Chinese National News picked up the
theme of criticism initiated by the New China Daily? However,
in contrast to the earlier paper it directed most of its attack toward
the KMT, which at that time probably was dominated by Fukienese
and had a great deal to say about what the community would do.
It lasted only a short time and ceased publication following editorial
attacks by the Grear China Press.

Both the “labor” and Cantonese newspapers, although differing
in the sense that the former represented groupings caused by
horizontal divisions in the community while the latter sought to
express the demands of groupings created by vertical cleavages,
shared characteristics which distinguish them from the other news--
papers which have been discussed. They did seem to recognize
that the community was not a unified entity, but did not seek’ to -
end this disunity by breaking down divisions in the sense that "',‘the
other types did. Their main complaint appears to have been that
the differences within the community were not recognized by:v:cl‘de
existing power structure, and thus they sought to change either.
the power structure or the-groups that dominated it in suchffz{
way that the different interests of groupings previously excluded
would be recognized. While the other types of newspapers souight
to unify the community in pursuit of certain goals, the Type IV
papers sought to make the community recognize the differences
which existed in it.

Classifications are useful only to the extent that they lead to.
a better understanding of phenomena. The scheme suggested here
has been useful in the description of specific newspapers and in
comparing one newspaper with another, but ‘its real advantage
comes from the sort of hypotheses it leads to regarding the systems
of interaction — the Chinese community in the Philippines — from
which the papers have emerged. It is not enough, therefore, to
fit a given newspaper into one or the other type, even if it could
easily be done. A more general view must be adopted and efforts
should be made to trace patterns between and among the types

2 Until quite recently there has been little social mixing between the
two groups. Institutions such as the Chinese General Chamber of Commerce
had representatives from' the Cantonese segment, but they were usually
excluded from the full privileges afforded the Fukienese and probably had
little impact on decisions made by the Chamber. Although the author’s
study of the recruitment patterns and decision-making processes of the
Chinese General Chamber of Commerce and the KMT is not completed,
it does appear that at no time did the Cantonese representation .in.these
bodies reflect one-fourth of the Chinese population in the Philippines.



CHINESE NEWSPAPER IN THE PHILIPPINES 257

which lead to a better appreciation of changes and ‘continuities
within the community. In this way the scheme described may be
used to impose greater rigor on phenomena previously hidden
beneath that mantle of suspicion which faces the student. The
following paragraphs attempt to give some indication, without
exhausting the possibilities, of the way in which the scheme may
be used to divulge information.

One of the most obvious developments of the Chinese press in
the Philippines has been the movement of successful newspapers
from concern with relatively narrowly defined interests into what
are more justifiably seen as multi-interest vehicles. That is, the
successful Chinese newspapers—success here defined as continued
publication and financial return — have been those which have
demonstrated an ability to move from one type to a‘position en-
compassing more than one. This may be indicated by comparing
the early editions of the four present papers with their more
recent journalistic efforts. Thus, the Chinese Commercial News,
instituted in the beginning as a reaction to issues arising from the
Philippine political system, now publishes news items of a much
more diversified nature; the paper has clearly a much greater
emphasis than earlier or in comparison with the other present
Chinese dailies to news from the mainland,”® as well as a continued
concern with issues emerging from Philippine politics affecting the
community. The Kong Li Po faced decreasing circulation and

2 The fact that the Chinese Commercial News publishes more news
coming from events on the mainland has led to accusations that the paper
is communist or sympathetic to the Chinese People’s Republic. The news-
paper has been denounced by the KMT in the Philippines both at the party
dominated Anti-Communist League Convention in 1956 and editorially by
the Great China Press in a series of editorials dating from September 4,
1949. In 1962 the publisher and eleven members of his staff were
arrested on the grounds of possible subversive activities by Philippine
authorities, an action apparently-approved by the Nationalist Chinese Em-
bassy in the Philippines (i.e.: The Manila Times, March 9, 1962, reported that
the interpreters who accompanied the raid were provided by the embassy.).
Yuyitung was later released following pressure by Philippine news media
(see, for example, Teodoro F. Valencia, “Over a Cup of Coffee,” The Manila
Times, March 14, 1962 and Napoleon G. Rama, Philippines Free Press, March
24, 1962), although his case is still officially open. In the author’s opinion
the political orientation of the present Chinese Commercial’ News is better
mterpreted as anti-KMT rather than communist, two things which are not
identical, and a factor which sometimes results in what seems to be more
ob_1e§:t1ve” news reporting, For example, the news of Communist China’s
atomic explosion, clearly an important event and viewed as such by most
world news media, was handled as a major news story by the Commercial
News, but was obviously slighted or ignored entirely by the other Chinese
newspapers. ‘Yet, since the New China News Agency is outlawed in ‘the
Phlhlppmgs, the paper uses only the same news services which are available
to all Chinese newspapers in the Philippines. : -



258 ASIAN STUDIES

ultimate failure because of its limited concern with Chinese politics
until it was reoriented in 1954 to less of an overt propaganda
vehicle for the KMT and more of a newspaper which published
news items dealing with the relationship of the community in the
Philippines to Philippine social, economic, and political life. The
Great China Press has moved from an anti-Japanese propaganda
tabloid* during the war to a more diversified paper. Although
still closely tied to the KMT it now concerns itself not only with
attacks on the mainland government and those entities in the
Philippines which it considers to be communist or sympathetic to
communism, but also with the interpretation of the Philippine
political events—a practice which can be very dangerous? The
same pattern may also be found in the development of The Fookien
Times, although in addition to moving from Type III to a multi-
type vehicle, this paper has also expanded into other publications.
It now publishes the Financial Journal, an English language weekly
oriented toward business interests, The Fookien Times Yearbook,
and The Sunday Morning Journal in addition to having the largest
“overseas” circulation. (i.e.: Fookien Times Hong Kong Edition
and Sing Tao Jih Pao, Philippine Edition.) It recently instituted
a “Southeast Asian Chinese community news page” incorporating
news dealing with communities in other Southeast Asian nations.
This has been well received and may mark a significant trend in
the interests of certain segments of the community.

The necessity of expanding from limited purpose vehicles is
also indicated by the demise of those papers described as Type
IV. It appears that the newspapers attempting to advance the
interests of either labor groups or the Cantonese speaking segments
of the -community were mostly a pre-war phenomena; with the
exception of the Chinese National News there have been no attempts
in the postwar period by these groups to advance their interests
via mass media in the form of daily newspapers.

These factors indicate something of the nature of the com-
munity in the Philippines. First, the community would appear to

% Sons of the Great Hans (Ta-han hun).

2% On February 22, 1954, in the midst of legislative concern over the
Retail Nationalization Act, the Great China Press editorially blasted the
nationalization movement, something which later resulted in denunciation
by Representative Roseller T. Lim and a report by a special Congressional
investigation committee which censured the editor for “improper language.”
See Agpalo, The Political Process and the Nationalization of the Retail Trade
in_the Philippines, pp. 99-101. A copy of the editorial may be found in
“Nationalization as We See it,” Reprinted Editorial from the Great China
Press,” Pacific Review, March-April, 1954, pp. 44.



CHINESE NEWSPAPER IN THE PHILIPPINES 259

remain fractionated in terms of interest. Attempts are often made
to view the Chinese community in any Southeast Asian nation as
a unified, homogeneous entity, but the efforts of the newspapers
to expand into the coverage of diverse interest spheres would in-
dicate that this view, at least as it applies to the community in
the Philippines, must be qualified. Ancther view seems to be im-
plied: that the community actually consists of a number of group-
ings which may be distinguished on the basis of their primary
interests. There are those groups which are oriented primarily
toward political events on the mainland, others which orient them-
selves primarily to issues arising from the Philippine political sys-
tem. By implication their behavior would parallel, to a certain
extent, their primary interest orientation and for the purposes of
the future of such important questions as assimilation, or the
lack of it, into Philippine political and social life, it makes a great
deal of difference which groups move into power positions within
the community. However, at present the behavior of the news-
papers in their efforts to appeal to diverse interests indicate that
the community is in a period of transition. It is not yet clear
whether the community will opt for assimilation or not, but it is
indicated that the community is now undergoing what must be a
serious debate as to which political system has the most tempting
claim for their participation and support. This question will be
determined to a great extent by the groups which gain control of
the power structure within the community.® While the newspapers
indicate continued differences of opinion between segments in the
community, it remains for further research to discover the insti-
tutions around which these groupings coalesce.

The demise of Type IV newspapers may be accounied for in
two ways. First, as the larger newspapers began to diversify their
interests, they moved into a greater concern with the more purely
personal monetary rewards incumbent upon larger circulations.
They therefore saw the publication of the demands of the groups
seeking access to community decision-making as a means of achiev-
ing larger circulations, and in the process of expanding into the
publication of what was once the virtual monopoly of newspapers
such as the Common People’s Daily, they undercut much of the

B It will, of course, also be determined by the posture taken by the
Philippines toward the community. However, until the community appears
willing to accept the Philippines as the proper locus of its allegiance,
nstitutional changes which will result in the facilitation of assimilation
will probably not be undertaken.



260 ASIAN STUDIES

support and rationale for such vehicles. But the publication of
minority demands within the community has certain limitations to
it; if it is pushed to too great an extent the larger newspaper is
in danger of eliminating that part of its audience which has some-
thing to lose by granting the minority demands. If the demands of
Chinese “labor” groups are stressed in an effort to enlarge circula-
tion into these groups, the paper may lose the reading interests
of the Chinese managerial groups. If the newspaper becomes ‘re-
oriented toward the reading desires of the Cantonese segments: of
the community, it may antagonize those members who are non-
Cantonese speakers. Therefore, part of the explanation for the
demise of Type IV newspapers lies in the changes in power relation-
ships within the community. It appears that in terms of the recruit-
ment of personnel into the existing power structures and the
institutional changes of the structures themselves, the demands once
expressed by these newspapers are now beginning to be recognized.?
As a result, the newspapers were undercut and ultimately failed,
in this case not as a result of competition with more diversified
dailies, but simply because the motivation for their existence was
no longer present.

The use of the scheme outlined above has not resulted in any
fundamental disagreement with what some other students have
indicated, although it does emphasize some aspects which are
ignored by other studies. The point is, however, that the scheme
is a tool which ¢an supplement other studies, and interpretations
which were previously based on what amounts to intuition now
may be cross checked with a conceptual scheme that utilizes pub-
lications of the community rather than descriptions of what out-
siders say the community is doing.

21 The author’s preliminary investigation into this problem using different
techniques of analysis appears to support this suggestion. See the author’s
forthcoming ' Ph.D. - dissertation, Chinese in the Philippines: An Analysis of
Is’ower )and Change (The Ohio State University, Departmert of Political
cience).



CHINESE NEWSPAPER IN THE PHILIPPINES

Chrenology of the Chinese Daily Press in the Philippines

IR

FACHER
IR

Ea |
AT

E SRk
Bk

HEEEER
PREHW
BTG
e
FER B R
FEE LR

357 [ P ¥R
P R
5% B
EiFug

o H R

RUEE H
EEAH
BIE B
ol AR
e
Nis% B
KEZEHH
B iE H¥R
B AH
EE AH

EEBUR

KRR
b=y =
HeE B

Chinese News
Manila News

Bon Ami Daily News
Manila Beneficence News
New Time of Arousal
Kong Li Po

China Daily

Voice of the People

New Fukien News
Common People’s Daily
Chinese Commercial News
Overseas Chinese Bulletin
National Salvation Daily
South Star Daily
Fookien Times
Sino—Western Daily
Chinatown Daily
People’s News

New China Herald

The Herald

Overseas Daily

National People’ s Daily
Sun Yat-sen Daily
Chinese Guide Daily

The Herald

Great China Press
Chiang Kai—shek Daily
Chinese Commercial Bulletin
Chungking Daily

Daily Advertiser

Great China Press
Chinese National News
Youth’s Evening News

1388-1880
1890--1892

1899-1900
19001990
15081909
1912-

19141915
19141932
19151915
1919-1929
1992

19221922
19231924
1923-1824
1923

1928-1930
19301930
16801932
15321941
1933-1935
19341938
1938-1939
1941-1941
19451948
19451945
19451948

1945-1948

1945-1947
1945-1848
1947-1945
1948~

1949-1950
19531953

261



